A Kékszalag Európa leghosszabb távú és legrégebbi tókerülő versenye.
A legismertebb európai tókerülők:
A Genfi-tavi Bol d’Or 1939 óta létezik, és a verseny távja 123 kilométer.
1956-ban született a Boden-tavi Rund um és a Garda-tavi Centomiglia is. Mindkettőn a pálya hossza nagyjából 100 kilométer.
Induló hajók száma:
Az európai tókerülő versenyek közül ma már a Kékszalagon versenyez a legtöbb hajó. A Bol d’Or tartja a rekordot, itt 1990-ben 684 hajó nevezett be a versenyre. Az indulószám azóta 500 körülire csökkent.
A Kékszalagon az elmúlt hat évben az átlagos hajószám 549.
Az időjárás nagyban befolyásolja a célba futók számát, átlagosan a rajtoló hajók 68 százaléka éri el a balatonfüredi célvonalat 48 órán belül.
Nem akkor alacsony a célba érő hajók aránya, ha viharos, esős vagy kellemetlen, de szeles az időjárás, hanem akkor, amikor nagyon gyenge a szél, a hajók egészen lassan haladnak és kánikulai a meleg! Viharos időjárásban kevesebben adják fel a versenyt, mint szélcsendes időben.
Kékszalag pálya: Balatonfüred – Balatonkenese – Siófok – Keszthely – Balatonfüred
Táv hossza légvonalban: 155 kilométer
Versenyidő: maximum 48 óra (A rajt után 48 órával bezárul a célvonal).
Első verseny: 1934. július 27. – 21 résztvevő hajó
Első győztes: Rabonbán I., 30-as Cirkáló, kormányos dr. Ugron Gábor
Ez a hajó nem azonos a mai Rabonbánnal. Az később, 1937-ben épült, szintén dr. Ugron Gábonak, aki egyébként akkor a Magyar Vitorlás Yacht Szövetség elnöke is volt.
Legtöbb induló: 2010-ben a 42. Kékszalagon 593 hajón, 9 nemzet, 3.115 versenyző
kekszalag.hu/Kép: kekszalag.hu